De wijze lessen van mijn fucked-up van ruim € 5.000,-

Laat ik voorop stellen dat dit mijn ervaring is. Uiteraard kan het voor iedereen anders zijn. Als eigen ondernemer en single ben ik continu zelf beslissingen aan het maken. Ergens heel fijn, toch is er soms ook de behoefte aan een sparringspartner. Ik zocht adviezen en heb zeker waardevolle tips en adviezen ontvangen. Echter heb ik achteraf gezien wel het een en ander gemist.

Vandaar deze blog. Als reminder aan mezelf voor een eventueel volgende keer en tegelijkertijd ook een advies aan jou. Wie weet wordt je eens benaderd voor een beurs, campagne of festival. Dan gun ik je echt onderstaande inzichten om mee rekening te houden. En misschien lees je het en denk je hier al goed bij na. Laat het dan een reminder zijn dat stilstaan bij deze zaken echt heel belangrijk is! 

Hoe het begon

Afgelopen zomer werd ik benaderd voor de Margriet Winterfair. Ik was toen in de laatste fase van mijn selfcare kaartendeck en werd direct enthousiast. Wat een mooie timing. Net voor de feestdagen een grote beurs van 71.000 bezoekers. Ik dacht niet dat iedereen een kaartendeck zou kopen, maar verwachtte toch wel een lekkere verkoop. Dus vol enthousiasme begon mijn avontuur.

Tijd

Belangrijk om te beseffen dat je niet alleen jouw kostbare tijd kwijt bent tijdens de beurs. Ook ervoor zitten er echt wel wat uren in de voorbereidingstijd. Zeker als je gaat werken met personeel. Jij kan alles goed in je hoofd hebben, het personeel gedurende de beurs heeft dat niet. Die hebben behoefte aan uitleg. Zo schreef ik een uitgebreid draaiboek met alle informatie. Daarnaast ben je tijd kwijt aan het (laten) opmaken van reclamemateriaal, het kopen van props voor je stand en de opbouw en afbouw. Stel jezelf daarom zeker de vraag of je wel tijd en ruimte hebt zoveel dagen van je andere werkzaamheden weg te kunnen blijven. En of je ervoor/erna ruimte hebt voor voorbereiding en herstel.

Blijf stevig in je schoenen staan

Met zoveel bezoekers heeft iedereen wel een mening over jou of je product. De één vind het fantastisch en een ander helemaal niets. Laat je daar totaal niet door afleiden. Ik heb vele malen gehoord dat ik te duur was. Hoewel ik echt met mijn handen in mijn haar stond, dacht geen enkele haar op mijn hoofd erover na mijn product in prijs te verlagen. Ik vind mijn product met de bijbehorende prijs het dubbel en dwars waard. Weet iemand jouw product niet op waarde te schatten, dan is het niet jouw ideale klant. Dat brengt mij dan ook bij het volgende punt. 

Verdiep je in de bezoekers

Wat voor soort mensen komen er af op de beurs? In mijn geval werd ik direct warm van 71.000 bezoekers. Daardoor dacht ik direct aan een grote afzetmarkt. Echter had ik meer gehad als ik informatie had over de leeftijd, interessegebieden en (heel belangrijk) bestedingsbudget. Daarnaast realiseerde ik mij ook niet dat het gros van de bezoekers de Engelste taal niet beheerst, daar stond ik dan met een volledig Engelstalig product. 

Wat krijg je precies?

Als je op een stand gaat staan zou ik echt doorvragen wat je precies ontvangt voor het geldbedrag dat je betaald. Hoeveel vierkante meter is het precies? Welke materialen krijg je om mee te werken? Op de tekening die ik in eerste instantie ontving zag ik tussenschotjes staan en ik dacht; prima komt wel goed. Bij aankomst bleek ik in één grote ruimte te staan met negen andere workshopstands. Het was op een punt tussen twee hallen dus er kwam muziek van links en rechts. Achter mij was een dame die glas liet graveren. Ken je dat geluid als je met je nagels over een krijtbord gaat? Het glas graveren kwam hier dicht bij in de buurt. Niet echt ideale werkomstandigheden dus. 

Om mezelf verstaanbaar te maken moest ik vanwege deze omstandigheden echt hard praten. Waar ik in het kader van selfcare wel al na één dag een stokje voor stak. De 12 personen die zich konden inschrijven verlaagde ik naar 8. Dat was onder deze omstandigheden een stuk prettiger werken. Meteen een extra tip, zorg tijdens de beurs voor je eigen comfort!

Verder mocht ik op de materialen van de beurs geen reclameposters ophangen, dat hielp natuurlijk niet echt bij de verkoop, want niemand zag nu mijn aanbieding.

Besef ook dat je alles kaal opgeleverd krijgt. Aan jou als standhouder er iets van te maken. Hierin gaan extra kosten en tijd inzitten. 

Personeel

Ik dacht bij aanvang een beroep te kunnen doen op familie en vrienden, dit pakte anders uit en zal ik in de toekomst ook niet meer doen. En dan niet vanwege de lage respons, ik ontdekte namelijk iets belangrijks. Familie en vrienden zijn er voor jou, maar zijn niet direct de fans van je product of dienst. Als ik een advies mag geven zou ik kiezen voor je klanten of volgers van je socials. Zij zijn degene die echt enthousiast zijn over wat je doet; betere verkopers kun je tijdens zo’n beurs niet wensen. Misschien denk je geld te besparen doordat je zus, vriendin of oud-collega je gratis wil assisteren. Maar echt investeer in je fans. Zij zijn degene die 100% achter jou en je product of dienst staan. Dit zal je merken in de verkoop.

Megaveel dank en grote waardering naar Laura, Laurien, Natalie, Marielle en Natalia. Super ondersteuning! 

Vermeld je logo, naam en contactgegevens

Maak je posters? Geef je iets weg? Vergeet niet groot jouw naam, logo en contactgegevens op de materialen te plaatsen. Iets wat ik zelf in alle drukte ben vergeten. Echt een grote gemiste kans. 

Vraag feedback

Geef je bijvoorbeeld tijdens de beurs een workshop of presentatie? Vraag feedback aan de bezoekers. Wat vonden zij ervan? Hebben ze iets gemist? Wat vonden ze leuk? Wat is de belangrijkste les uit jouw verhaal? Waardevolle learnings die je mee kunt nemen in de toekomst. 

Verzamel e-mailadressen

Op zo’n beurs lopen jouw mogelijke klanten rond. Wie weet kopen ze niet direct jouw product, maar kun je ze via e-mail nog een interessante aanbieding doen. Nu zijn mensen een beetje huiverig geworden in het afgeven van e-mailadressen. Wat ik heel goed begrijp, want niet elke nieuwsbrief of e-mail is even waardevol die je ontvangt.

Wat ik zelf heb gedaan is een ludieke winactie bedacht rondom een handanalyse. Iedereen die zich heeft aangemeld stuur ik een e-mail met de uitslag en ik doe direct een interessant aanbod aan degene die niet heeft gewonnen. Misschien gaat iemand alsnog overstag, er is immers al feeling met mij en mijn product. Vraag dan ook of ze op de hoogte gehouden willen worden. Pas dan kan je in het kader van de AVG deze e-mailadressen echt toevoegen aan je adressenbestand. 

Pin

Zorg ervoor dat mensen bij jou kunnen pinnen. Het wordt op steeds meer plekken minder gangbaar om contact geld te kunnen pinnen. Tikkie is een uitkomst, maar werkt veel te omslachtig. Ik huurde een mobiel pinapparaat. Achter gezien had ik beter kunnen werken met de Izettle. Zeker voor kleine ondernemers een stuk voordeliger.

Mijn ervaring

Nogmaals dit is mijn ervaring. Wie weet ben jij ook (eens) op de Margriet Winterfair geweest en heb je een totaal andere beleving ervaren. Dat zal vast voor iedereen persoonlijk iets heel anders zijn. Ik ging erheen met 660 kaartendecks en nam er 653 mee terug. De gehele beurs heb ik helaas maar 7 kaartendecks verkocht. Wel weet ik zeker dat de 7 kopers er ontzettend blij mee zullen zijn en waardevolle selfcare momenten zullen beleven.

Overigens gaat het niet alleen om de verkoop. Je bent ook zichtbaar voor een groot publiek. Er zullen vast zaadjes zijn geplant waarvan er uiteindelijk nog wel een paar geoogst zullen worden. Hoe dan ook zie ik het als een grote learning en ook wel test uit het universum. Blijf ik achter mijn product staan of buig ik mee aan de wens van de klant op dat moment?

Nou nee dus wat betreft dat laatste. Ik geloof in mezelf, wat ik kan en wat mijn product waard is. Dat wens ik jou ook toe. Laat je niet uit het veld slaan. Ups en downs horen bij ondernemen. Het is vallen en opstaan. De volhouders winnen. ECHT!

En mocht je ooit advies willen als je op een beurs gaat werken, schroom niet om contact op te nemen. Want ik zal nu een stuk kritischer zijn dan ooit tevoren!